Domov » Predstavitev » Zgodovina
ÄŒeprav sani že stoletja obstajajo kot transportno sredstvo, se kot šport niso pojavile pred koncem 19 stoletja, ko so v Švici nanje pritrdili krmilni mehanizem.

Leta 1897 je bil v St. Moritzu v Švici ustanovljen prvi bob klub na svetu, do leta 1902 pa so zaÄeli tudi resneje naÄrtovati pripravo stez. VeÄinoma so bile postavljene ob cestah z nagnjenimi zavoji, narejenimi iz ledu.
Prve tekmovalne sani so bile narejene iz lesa, a so bile kaj hitro nadomešÄene z jeklenimi, ki so jih poimenovali bob (bobsled). Ime so dobili po naÄinu nagibanja posadke naprej in nazaj (bobbed) z namenom poveÄati hitrost sani v ravnini.
Tekmovanja v bobu so bila v zaÄetku predvsem aktivnost premožnejših avanturistov, ki so se dobivali v mondenih letovišÄih zaradi zabave in tekmovanja. Pravega treninga vožnje z bobom še ni bilo. Tekmovalci so preprosto kupili ali pa najeli bob ter se prvih spustov udeležili kot posadka, nato pa tudi sami prijeli za krmilo.
Hiter razmah tega športa po zimskih krajih v Evropi je že do leta 1914 zagotovil veliko tekmovanj. Prva tekmovanja so vkljuÄevala posadko, sestavljeno iz 5 ali 6 Älanov, od katerih je morala biti vsaj ena ženska. Te zahteve so kasneje ovrgli in uvedli posadko iz dveh ali štirih Älanov, vsi pa so morali biti moški.
Svetovna bob in sankaška zveza (Federation Internationale de Bobsleigh et de Tobogganing - FIBT) je bila ustanovljena leta 1923. Že nekaj mesecev po tem je bilo tudi prvo tekmovanje v vožnji boba 4-seda na zimskih Olimpijskih igrah v Chamonixu v Franciji. Vožnja boba 2-seda je bila v olimpijski program dodana leta 1932 v Lake Placidu, v ZDA. Obe tekmovalni obliki z moškimi posadkami sta ostali do danes, leta 1990 pa so se jim športu pridružile tudi ženske - za zdaj sicer zgolj v vožnji boba 2-seda.
Šport se je temu, kar pod pojmom "vožnja z bobom" razumemo danes, zaÄel približevati okrog leta 1950. To so bili Äasi, ko je hiter štart postal kljuÄnega pomena za dober konÄni rezultat. Sprejeto je bilo namreÄ zelo pomembno pravilo o maksimalni teži boba in posadke, s katerim se je konÄalo obdobje izjemno težkih tekmovalcev. Posadko boba zato od takrat sestavljajo moÄni in hitri športniki, ki ponavadi prihajajo kar iz šprinterskih panog atletike.
Z razvojem športa in vse veÄjim zanimanjem se je širil tudi obseg tekmovanj. Po olimpijskih igrah ter evropskih in svetovnih prvenstvih so sredi 80-ih let zaÄeli tekmovati tudi v svetovnem pokalu. Redna tekmovanja, ki pred televizijskimi kamerami potekajo skozi vso zimo, so bila korak naprej pri profesionalizaciji športa. Vožnja z bobom je postala zanimiva ne samo za adrenalina in hitrosti željne gledalce, temveÄ tudi za najveÄja svetovna podjetja, ki so priložnost v tem športu videla v oglaševanju. Z veÄjim obsegom razpoložljivih sredstev pa so se lahko ekipe še bolj posvetile razvoju, tako da se je v zadnjih desetletjih vožnja z bobom približala popolnosti tako s športnega kot s tehniÄnega vidika.
Prevlado v športu so veÄinoma imeli evropski alpski narodi. Najuspešnejši naciji v zgodovini boba sta Švica in NemÄija. Švicarji so osvojili najveÄ odliÄij na olimpijskih igrah, svetovnih in evropskih prvenstvih, Nemci pa so stopili v ospredje sredi 70-ih let z novim dizajnom sani in konstrukcijo. V svetovni vrh se na najveÄjih tekmovanjih redno uvršÄajo še Avstrijci, Britanci, AmeriÄani in KanadÄani.
